Start-upy – inwestycje w przyszłość

esd spodek

Ponad 150 sesji tematycznych, ponad 1000 prelegentów, 12,5 tys. uczestników, ponad 750 akredytowanych przedstawicieli mediów – w Katowicach zakończył się rekordowy XI Europejski Kongres Gospodarczy (European Economic Congress – EEC). Wiele miejsca w programie wydarzenia poświęcono przyszłości Europy, transformacji energetycznej, cyfryzacji, zrównoważonemu rozwojowi i nowym trendom konsumenckim. European Start-up Days, wydarzenie towarzyszące Kongresu, zgromadziło ponad 3 tys. osób.

– W tym roku European Start-up Days jeszcze bardziej zintegrowaliśmy z Europejskim Kongresem Gospodarczym. Dziękuję za rekordową frekwencję, ponad 3 tys. gości jest dowodem na to, że stworzyliśmy wydarzenie, w którym uczestnicy dostrzegają szansę realnych kontaktów, a w ślad za nimi kontraktów biznesowych – mówił Wojciech Kuśpik, prezes Grupy PTWP, inicjator Europejskiego Kongresu Gospodarczego i organizator European Start-up Days.

– Pomysł na organizację w Katowicach Europejskiego Kongresu Gospodarczego był strzałem w dziesiątkę. Dużo trudniej znaleźć określenie, które odda, jakim strzałem było stworzenie przestrzeni dla nowego biznesu – komentował Marcin Krupa, prezydent Katowic. – Patrząc na zmiany, jakie dostrzegamy w światowej gospodarce, jednoznacznie trzeba powiedzieć, że młody biznes to fundament pod nową gospodarkę opartą na wiedzy i digitalizacji. Gdy popatrzymy na pomysły start-upowców, to możemy stwierdzić jedno, nie ma rzeczy niemożliwych. Pozostaje tylko kwestia wytrzymałości i siły dążenia do celu – podkreślał prezydent.

Tegoroczne European Start-up Days w Katowicach otworzyła debata „Biznes, praca, technologie – teraz przyszłość”.

Jowita Michalska, prezes Fundacji Digital University, podkreślała, że najlepsza jest formuła blended – zmieszanie talentu ludzkiego z technologią. – Technologii nie da się zatrzymać. Co więcej, nie ma sensu próbować. Sztucznej inteligencji będzie coraz więcej, jednak aspekt ludzki jest coraz ważniejszy. Organizacja ma wartość wtedy, gdy są w niej właściwi ludzie. Sztuczna inteligencja powinna wspierać 
i ułatwiać pracę – mówiła. – W dobie rozwoju również empatyczne podejście w biznesie ma coraz większe znaczenie – dodała.

Jarosław Bator, dyrektor zarządzający Business Link, zauważał, że bezduszność korporacyjna to nic nowego. Są firmy bardziej empatyczne, inne mniej. Im większa liczba zatrudnionych pracowników, tym mniej empatii w firmie. – Musimy zdawać sobie sprawę, że to tylko narzędzie oraz sposób na podejmowanie decyzji. Korporacje idą w tę stronę, ponieważ łatwiej jest podejmować trudne decyzje, np. o zwolnieniu. Sztuczna inteligencja pomoże to zrobić – wyjaśniał.

Julia Krysztofiak-Szopa, prezes fundacji Startup Poland, dodała, że nie możemy demonizować technologii. Ludzie, podobnie jak sztuczna inteligencja, również popełniają błędy podczas zwolnień.
– Dzisiaj AI pełni role wspomagającą przy podejmowaniu decyzji HR-owych. W przyszłości być może dzięki niej osoby, które dotychczas były dyskryminowane, dostaną szansę np. na prace dzięki algorytmowi – wskazywała.

Brunon Bartkiewicz, prezes ING Banku Śląskiego mówi, że bank sporo może się nauczyć od start-upów. Sporo innowacyjnych zmian wprowadzanych w ING Banku Śląskim wywodzi się od start-upów, „tych dobrze zorganizowanych, które mają misję wygenerowania skali”. – Jesteśmy konserwatywni, jeśli chodzi o wartości – mówił Bartkiewicz. – Jeśli tempo zmian w organizacji jest mniejsze niż to zewnętrzne, to organizacja praktycznie już nie żyje i zapewne o tym jeszcze nie wie. W związku z tym musimy nadążać za zmianami na rynku – dodawał. 

Chip Espinoza, specjalista od zarządzania i badacz pokolenia milenialsów, dodawał, że start-upy powinny tworzyć własną kulturę, nie wzorując się na korporacjach typu Google. – Organizacje odniosą sukces, jeśli będą tworzyły własną kulturę organizacyjną, która będzie odpowiadać. Musimy wiedzieć, kim chcemy być – komentował.

– Jesteśmy w Polsce na początku drogi, jeśli chodzi o sztuczną inteligencję. Musimy tu rozgraniczyć dwie kwestie. Jesteśmy konkurencyjni w prowadzaniu modeli dla zagranicy. W produktach jednak jesteśmy na bardzo wczesnym etapie rozwoju. 5-10 lat – mniej więcej tyle będziemy potrzebować, by osiągnąć poziom tych bardziej rozwiniętych krajów – tłumaczył Ross Knap, współzałożyciel i prezes CallPag, podczas sesji „Automaty, roboty, coboty”. 

– Stawiamy na badania. Mamy wiele uniwersytetów badawczych. Każdy duży uniwersytet ma silny zespół w obszarach machine learning. Działa bardzo silna społeczność, która się tym zajmuje. Ze mną współpracuje 45 tys. osób. Angażujemy się w dyskusje, projekty. To jest coś ważnego na każdym poziomie, także rządowym – zaznaczył Uri Eliabayev z AI Consultant, który podczas dyskusji przytoczył przykład Izraela. – W Izraelu działają komisje zajmujące się badaniem różnych gałęzi działalności sztucznej inteligencji. W konsekwencji chcemy stworzyć specjalny organ zajmujący się nią. Pozwoli to nam na współpracę z dużymi graczami, takimi jak Google czy Apple – dodał.

Podczas drugiego dnia European Start-up Day tematem wiodącym była sztuczna inteligencja, która, jak wynika z dyskusji w ramach sesji „Uwaga, sztuczna inteligencja”,  daje obecnie olbrzymie możliwości, ale zarazem rodzi istotne pytania i wyzwania.

– Sztuczna inteligencja rozwija się dzięki olbrzymiej ilości dostępnych danych i praktycznie nieograniczonej komputerowej mocy obliczeniowej – stwierdził Mark Loughran, dyrektor generalny Microsoft Polska. – Obecnie mamy już wszystkie narzędzia konieczne do powszechnego stosowania sztucznej inteligencji, a ich wykorzystanie zależy tak naprawdę tylko od naszej woli. To społeczeństwa i rządy muszą odpowiedzieć sobie na pytanie, jak dużo danych chcą udostępniać i zaufać algorytmom – zaznaczył. Jak zauważył, szczególnie obiecujące możliwości istnieją w medycynie i ochronie zdrowia, a jednocześnie występują tu szczególnie wrażliwe dane. – Są też dziedziny, jak rolnictwo, które pod tym względem są dużo mniej kontrowersyjne. Chodzi więc o zrównoważenie udostępniania osobistych danych z bezpieczeństwem i w nadchodzących latach czeka nas dużo debaty na ten temat – dodał szef Microsoft Polska.

Drugiego dnia odbyła się także sesja poświęcona najnowszym trendom w marketingu, w tym rosnącej roli influencerów w promocji marek. 

Rafał Krauze, Country Manager w trnd Polska, podczas panelu „Digital marketing” zwrócił uwagę, że obok płatnych influencerów mamy bezpłatnych konsumentów, którzy też są influencerami. – Niestety spadło ich zaufanie do marek. Marki chciałyby wejść w dialog z klientami. Większość jednak zamiast słuchać, podsłuchuje ludzi – komentował Krauze.

– Influencer to medium samo w sobie. Są osoby, które tworzą dwugodzinne treści codziennie, zmieniając tym samym relację z konsumentem. Komunikacja jest stała, dzięki czemu obserwatorzy wiedzą o danym influencerze wszystko: czy ma kota, co jadł na śniadanie – dodał Bartek Sibiga, szef DDOB. Jak zaznaczył, ciągły kontakt z konsumentem sprawia, że influencerzy są bardziej wiarygodni. – Ludzie uważają, że warto podążać za osobami, które mają ponad 1 mln followersów. Warto również je naśladować. Te mechanizmy sprawiają, że autentyczność influencerów jest jeszcze większa. Siła influencerów będzie rosła, dopóki social media będą się rozwijać – przewidywał Sibiga.

W ramach European Start-up Days na kilku scenach w Spodku oraz w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach odbyło się kilkadziesiąt sesji dyskusyjnych, w których wiedzą i doświadczeniem podzieliło się ponad 100 prelegentów. Wśród nich m.in.: Marcin Glogowski, dyrektor generalny PayPal w Europie Środkowej i Wschodniej, Rafał Han, CEO, Co-Founder Silvair, Andrzej Horoszczak, CTO, CVO, Founder Billon Group, Ross Knap, współzałożyciel, prezes CallPage, Michał Kramarz, Head of Startups, Export & Entrepreneurship Development w Google, Eliza Kruczkowska, dyrektor ds. rozwoju innowacji Polskiego Funduszu Rozwoju, Arkadiusz Krupicz, współzałożyciel, dyrektor zarządzający Pyszne.pl, Anna Ledwoń-Blacha, Co-Founder, Creative Director More Bananas, György Lévay, Research Manager Infinite Biomedical Technologies, Supreet Singh Manchanda, Managing Partner Raiven Capital, Michał Pękała, Co-Founder ZnanyLekarz, DocPlanner.com Group, Marcin Tchórzewski, CEO, Founder Coders Lab, Miron Tokarski, CEO, Co-Founder Genomtec i Anna Wójcicka, prezes Warsaw Genomics.

Uczestnicy debat European Start-up Days 2019 rozmawiali m.in. o: trendach i preferencjach konsumenckich kształtujących rzeczywistość, personalizacji i markach, reakcjach na różne formy reklamy, najnowszych trendach w marketingu i digital marketingu, followersach, influencerach, celebrytach, transformacji tradycyjnej gospodarki w cyfrowych czasach – największych wzywaniach i skutecznych praktykach, cyfrowych miastach, internecie rzeczy, sztucznej inteligencji, osiągnięciach robotyki w Polsce i robotach w domu oraz życiu codziennym, w handlu i przemyśle czasu wolnego, e-sporcie i przemyśle gier komputerowych, rozwoju biotechnologii i cyfryzacji sektora medycznego, technologii blockchain, blaskach i cieniach branży fintech oraz polskiej scenie start-upowej.

Wydarzeniu towarzyszył konkurs Start-up Challenge. W tym roku do rywalizacji przystąpiła rekordowa liczba blisko 300 start-upów z kilku kontynentów. Do grona 100 firm, które zaprezentowały się na Scale-up Alley European Start-up Days, wybrane zostały pomysły z Białorusi, Niemiec, Polski (najwięcej), Węgier, Wielkiej Brytanii oraz USA. Sześciu finalistów wyłoniono podczas gali wieńczącej pierwszy dzień European Start-up Days. W gronie zwycięzców znalazły się: Bioceltix, MakeGrowLab, QNA technology, Hyper Poland, ProperGate, Salesbook. 

Staraniem organizatora, 4. European Start-up Days jeszcze mocniej połączyło się z XI Europejskim Kongresem Gospodarczym w Katowicach, największą imprezą biznesową Europy Centralnej, poprzez nowy projekt pt.: „My way. Inspiracje”. Dzięki niemu uczestnicy obu imprez mogli posłuchać historii, które zaprezentowali m.in.: Kinga Baranowska– zdobywczyni dziewięciu ośmiotysięczników, Karol Bielecki – jeden z najbardziej znanych polskich sportowców, Marek Kamiński – zdobywca dwóch biegunów Ziemi w jednym roku, Robert Konieczny – jeden z najbardziej rozpoznawalnych architektów w Polsce i na świecie, Czesław Lang, polski kolarz torowy i szosowy, organizator Tour de Pologne, Rafał Sonik – przedsiębiorca, pierwszy polski kierowca, który stanął na najwyższym stopniu podium legendarnego Rajdu Dakar, Oskar Zięta – twórca „Zieta”, polskiej marki światowej sławy i jednej z najnowocześniejszych technologii obróbki stali.

Tegoroczne European Start-up Days zgromadziło w Spodku i Międzynarodowym Centrum Kongresowym ponad 3 tys. uczestników. Celem wydarzenia jest integracja środowiska młodych przedsiębiorców z ekspertami, prezesami dużych spółek, inwestorami i odnoszącymi sukcesy biznesmenami, którzy byli obecni na Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach.

Współgospodarzem European Start-up Days jest Miasto Katowice

Nowa Polityka Prywatności i klauzule informacyjne

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP Event Center Sp. z o.o.